آخرین تغییرات و اصلاحات در حوزه تهیه فایل خرید و فروش فصلی
مودیانی که از صورتحساب نوع اول، دوم و سوم موضوع ماده (۸) آیین نامه شماره ۲۳۰۷۶۱ مورخ ۴/۱۲/۱۳۹۴ و اصلاحی شماره ۵۰۹۶۷/م مورخ ۱۲/۲/۱۳۹۶ ماده (۹۵) قانون برای فروش کالا یا ارائه خدمات خود به مصرف کننده نهایی استفاده مینمایند، میتوانند اطلاعات این قبیل صورتحسابها را به صورت مجموع ارسال نمایند.
در خصوص معاملاتی که (اعم از خرید یا فروش کالا یا خدمت) تا میزان ۵% حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره (۱) ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات میباشند، مشمولین ماده (۹) میتوانند فهرست معاملات مذکور را به صورت مجموع ارسال نمایند.
برخی از پر تکرارترین سوالات در مورد تهیه فایل خرید و فروش فصلی به نقل از مراجع رسمی
سوال ۱
روش صحیح وارد کردن مبالغ در سامانه چیست؟
مبالغ را بدون جدا کننده، ممیز، اعشار و هر گونه علامت دیگری وارد نمایید. در خصوص مبالغ برگشتی نیازی به وارد کردن منفی نمیباشد.
سوال ۲
در سامانه آفلاین دریافت اطلاعات مالیاتی مسیر فایل اکسس کجاست؟
آدرس فایل اکسس شما در قسمت بالای پس زمینه برنامه درج شده است. ضمناً پس از پایان عملیات در قسمت پایین رسید نیز آدرس فایل موجود میباشد.
سوال ۳
برای اتصال به سامانه آنلاین از چه مرورگری استفاده شود؟
از تمامی مرورگرها میتوان استفاده نمود.
سوال ۴
مهندسین ناظر در چه بخشهایی باید ورود اطلاعات نمایند؟
چنانچه کارفرما باشند، میبایست اطلاعات قرارداد و اگر پیمانکار باشند، اطلاعات خرید و فروش را ثبت نمایند.
سوال ۵
چه زمان باید معاملات را بصورت تجمیع به شرح معاملات کمتر از ۱۰درصد مبلغ حد نصاب درج نمود؟
مطابق بند ۴-۵ دستور العمل شماره ۲۰۰/۳۹۵۴ مورخ ۱۳۹۲/۰۳/۰۷ برای خریدهای تا میزان ۱۰ در صد مبلغ حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره یک ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات، معاملات مذکور را طی یک سطر در فهرست سه ماهه (فرم شماره ۴) به صورت تجمیعی به شرح ((معاملات کمتر از ۱۰% مبلغ حد نصاب))، درج نمایید.
در صورتیکه معاملات اعلام شده به شرح فوق از ۱۰% مبلغ خرید سالیانه شما بیشتر باشد، شما به عنوان مودی دارای ریسک محسوب میشوید و در اولویت رسیدگی قرار خواهید گرفت.
سوال ۶
شماره اختصاصی اشخاص خارجی را چگونه میتوان دریافت کرد؟
الف) هنگام ثبت سفارش در سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نشانی www.sabtaresh.tpo.ir شمارهای به عنوان شناسه (کد) فروشنده دریافت میگردد؛ شماره مذکور به عنوان شناسه اختصاصی اشخاص خارجی بوده و باید در سامانه معاملات سازمان امور مالیاتی در هنگام ارسال اطلاعات واردات درج گردد.
ب) در سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir دربخش استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی امکان دریافت کد فراگیر اتباع خارجی برای اشخاص حقیقی وجود دارد؛ منظور از کد فراگیر اتباع خارجی همان شماره اختصاصی اشخاص خارجی” است که برای افراد حقیقی بکار میرود.
سوال ۷
آیا درج شماره اختصاصی اشخاص خارجی برای ارسال اطلاعات فروش به اشخاص خارجی ضروری است؟
برای تکمیل معاملات فصلی مربوط به فروش به اشخاص خارجی که در ایران اقامت و فعالیت ندارند؛ از جمله صادرات، ومی به درج شماره اختصاصی اشخاص خارجی نمیباشد. ولی باید کلیه اطلاعات مذکور بصورت فصلی ارائه گردد.
سوال ۸
آیا دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای دستورالعمل ۱۶۹ مکرر میباشند؟
براساس دستورالعمل اجرایی ماده ۱۶۹ مکرر کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بند الف” و” ب” ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم از جمله دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای دستورالعمل مذکور میباشند.
سوال ۹
دفاتر اسناد رسمی برای اجرای ماده ۱۶۹ مکرر مکلف به ارسال چه اطلاعاتی هستند؟
دفاتر اسناد رسمی باید مبالغ دریافتی بابت ثبت قراردادها، معاملات، اسناد و غیره را که تحت هر عنوان از جمله کارمزد” و حقالتحریر” از مشتریان برای انجام امور مربوطه دریافت مینمایند.
در فهرست فروش وکلیه هزینهها بابت خریدهای انجام پذیرفته را در فهرست خرید ثبت و ارسال نمایند؛ لازم به توضیح است ارسال مبالغ قرارداد بین متعاملین، متصالحین و غیره به هیچ عنوان ضروری نیست و ارتباطی با تکالیف دفاتر اسناد رسمی در اجرای ماده مذکور را ندارد.
سوال ۱۰
درج شماره اشخاص خارجی در چه مواردی اجباری است؟
برای ارسال اطلاعات، واردات شماره مذکور باید درج شود؛ ولی در هنگام ارسال اطلاعات فروش به طرف معامله خارجی که در ایران اقامت و فعالیت ندارد، درج شماره مذکور ضروری نیست.
سوال ۱۱
آیا باید حقوق ودستمزد پرداختی به پرسنل بصورت فصلی ارسال گردد؟
در صورتیکه مبالغ پرداختی برای کارکنان و پرسنلی باشد که در فهرست حقوق بگیران قرار دارند در اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم اامی به ارائه مبالغ پرداختی به ایشان نیست و موارد مذکور در زمره مالیات بر حقوق میباشد.
سوال ۱۲
چنانچه کالایی مشمول ارزش افزوده نباشد و یا مبلغی بعنوان ارزش افزوده دریافت یا پرداخت نشده باشد درقسمت مالیات وعوارض ارزش افزوده آیا باید رقم وارد نمود؟
در صورتیکه مشمول ارزش افزوده نباشد و یا مبالغی بابت آن پرداخت یا دریافت نشده باشد؛ در قسمت مالیات و عوارض صفر درج نمایند.
سوال ۱۳
تکلیف خرید از فروشندگانی که شماره اقتصادی ارائه نمیدهند چیست؟
براساس دستورالعمل اجرایی در خصوص خرید به یکی از دو وضعیت ذیل میتوان اقدام نمود:
الف)در صورتیکه مبلغ هرصورتحساب (فاکتور)، کمتر از ۸،۸۰۰،۰۰ ریال باشد (۱۰% حد نصاب معاملات کوچک)، ومی به درج شماره اقتصادی فروشنده بر روی صورتحسابهای مذکور نمیباشد و میتوان خریدهای مذکور را به صورت تجمیعی و در قسمت معاملات کمتر از ۱۰% مبلغ حدنصاب” در سامانه معاملات فصلی وارد نمود. عدم درج شماره اقتصادی فروشنده بر روی صورتحسابهای مذکور در شمول جرائم متعلقه نخواهد بود.
ب) در صورتیکه مبلغ صورتحساب هرخرید بالاتر از ۸،۸۰۰،۰۰ ریال باشد، میباید حتماً معامله مذکور دارای صورتحساب طبق فرم نمونه پیوست دستورالعمل اجرایی ماده ۱۶۹ مکرر ق.م.م به شماره ۲۴۴۶۸/۲۰۰/ص مورخ ۲۷/۱۰/۹۰ باشد و درج شماره اقتصادی خریدار و فروشنده بر روی صورتحسابهای صادره اامی میباشد و عدم رعایت آن باعث تعلق جرائم مربوطه خواهد شد.
سوال ۱۴
جرائم متعلقه ماده ۱۶۹ مکرر ق.م.م شامل چه مواردی میباشد؟
الف) در صورت عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله حسب مورد یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود مشمول جریمهای معادل ده درصد (۱۰%) مبلغ مورد معاملهای که بدون رعایت ضوابط فوق انجام شده است خواهند بود.
ب) عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور طبق دستورالعمل صادره مشمول جریمهای معادل یک درصد (۱%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است خواهد بود.
ج) استفاده کنندگان از شماره اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بردرآمد و همچنین جرائم موضوع این ماده با اشخاصی که شماره اقتصادی آنان مورد استفاده قرار گرفته است مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
د) در مواردی که خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری و فروشنده نسبت به اجرای تکلیف قانونی خود مبنی بر تکمیل فرم امتناع و ارسال آن به اداره امور مالیاتی خود اقدام نماید خریدار با توجه به مسئولیت تضامنی مشمول جریمهای معادل ۱۰% مبلغ مورد معامله خواهد بود.
ه) عدم ارائه صورتحسابهای مربوط به خریدهای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بندهای الف” و”ب” ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم در سال عملکرد و سال بعد از آن که مورد درخواست ماموران مالیاتی قرار گیرد مشمول جریمهای معادل ۱۰% مبلغ صورتحساب های ارائه نشده خواهد بود.
و) هرگونه جعل، تقلب، معاملات غیرواقعی، سوء استفاده و تبانی اشخاص موضوع دستورالعمل ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با صدورصورتحساب و شماره اقتصادی خلاف مقررات بوده و ضمن مسئولیت تضامنی، مطابق با قانون مبارزه با پولشویی، قانون ارتقاء سلامت نظام اداری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر قوانین و مقررات مربوطه اقدام خواهد گردید.
ز) هرگاه سازمان امور مالیاتی کاربرد وسایل و روشها وصورتحسابها و فرمهایی را جهت نگاهداری حساب برای هر گروه از مودیان ضروری تشخیص دهد مودیان مکلف به رعایت آنها میباشند، عدم رعایت موارد مذکور در مورد مودیانی که مکلف به نگاهداری دفاتر قانونی هستند؛ موجب بی اعتباری دفاتر مربوط خواهد بود و در مورد سایر مودیان موجب تعلق جریمهای معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات منبع مربوط میباشد.
ح) چنانچه ادارات امور مالیاتی ذیربط موقع رسیدگی، به موارد تخلفی مانند جعل، تقلب، معاملات غیر واقعی و تبانی و سوء استفاده راجع به صورتحساب و شماره اقتصادی برخورد نمایند، موظفند از طریق اداره کل ذیربط به دادستانی انتظامی مالیاتی گزارش نمایند؛ تا عندالاقتضاء متخلفین تحت پیگرد قضایی قرار گیرند. اقدام به تعقیب قضایی، مانع مطالبه و وصول جرائم مالیاتی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر نخواهد بود.
ط) اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (۹۵) قانون مالیات های مستقیم مکلف به نگهداری صورتحسابهای مربوط به خریدهای خود در سال عملکرد و سال بعد از آن میباشند و در صورت درخواست ماموران مالیاتی باید به آنان ارائه دهند. در غیر این صورت مشمول جریمهای معادل (۱۰%) صورتحسابهای ارائه نشده خواهند بود.
ی) جرائم ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم غیرقابل بخشش است و از طریق مقررات اجرایی موضوع قانون مالیات های مستقیم قابل وصول خواهد بود.
سوال ۱۵
تکلیف فروش به خریدارانی که کد اقتصادی ارائه نمیدهند چیست؟
براساس دستورالعمل اجرایی در خصوص فروش به یکی از چهار وضعیت ذیل میتوان اقدام نمود:
الف) در صورتیکه مبلغ هر صورتحساب (فاکتور) کمتر از ۸،۸۰۰،۰۰ ریال باشد (۱۰% حد نصاب معاملات کوچک)، در اینصورت اامی به درج شماره اقتصادی خریدار بر روی صورتحساب نمیباشد و میتوان فروشهای مذکور را به صورت تجمیعی و در قسمت معاملات کمتر از ۱۰% مبلغ حد نصاب” درسامانه معاملات فصلی وارد نمود. عدم درج شماره اقتصادی خریدار بر روی صورتحسابهای مذکور در شمول جرائم متعلقه نخواهد بود.
ب) در صورتیکه خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری کند چنانچه فروشنده، مشخصات خریدار و موضوع مورد معامله را ظرف مهلت یک ماه از زمان انجام معامله در فهرست امتناع تکمیل و به اداره امور مالیاتی اعلام نماید، مشمول جریمه تخلف از این بابت نخواهد بود، در غیراینصورت طرفین معامله متضامناً مسئول خواهند بود.
سوال ۱۶
آیا اطلاعات درج شده در فرم امتناع باید مجدداً در قسمت فروش عنوان شود ؟
موارد تکمیل و ارسال شده در فرم امتناع دستورالعمل اجرایی ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم نیازی به تکمیل و ارسال مجدد در فهرست فروش ندارد.
سوال ۱۷
فهرست پرداخت قراردادها برای ارسال چه اطلاعاتی می باشد؟
الف) فهرست پرداخت قرارداد فقط در خصوص مواردی که پرداخت بابت قراردادی انجام میشود که برای هر فصل برای پرداختهای صورت گرفته بابت قراردادها تکمیل و ارسال میگردد.
به عنوان مثال: قراردادهایی که دارای کارفرما و پیمانکار/ مشاور میباشند، میبایست فقط کارفرما فرم قرارداد را پر نموده و در قسمت مبلغ کل قرارداد” مبلغ اصلی قرارداد را ذکر نماید و در قسمت پرداخت” هر گونه پرداخت از مبلغ مذکور را درج نماید و نیازی به درج مجدد اطلاعات در قسمت خرید نمیباشد و پیمانکار/ مشاور میباید در قسمت فروش مبلغ دریافتی را عنوان نمایند.
ب) اشخاصی که دریافت کننده مبلغ قرارداد هستند میباید قسمت فروش را تکمیل نموده و در قسمت شرح کالا شرح خدمت یا قرارداد را عنوان نمایند.
سوال ۱۸
در صورتیکه اطلاعات ارسالی دارای ایراد و اشتباه باشد، اصلاح اطلاعات چگونه انجام میپذیرد؟
مؤدیانی که اطلاعات معاملات فصلی را به صورت برخط (OnLine) یا غیر برخط (OffLine) یا به صورت لوح فشرده از طریق سامانه ارسال یا تحویل ادارات کل امورمالیاتی نمودهاند؛ برای اصلاح اطلاعات میبایستی شرح اصلاحات با ذکر جزئیات به انضمام رسید نهایی ارسال اطلاعات را طی یک نامه به اداره کل امور مالیاتی مربوطه اعلام نمایند تا اداره کل وفق مقررات نسبت به اصلاح اطلاعات اقدام نماید.
سوال ۱۹
آیا در صورت اجرای ماده ۱۶۹ مکرر، اجرای ماده ۱۰۴ ق.م.م اامی است ؟
انجام تکلیف در خصوص اجرای دستورالعمل ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم مانع اجرای تکالیف مقرر در ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم (و یا بالعکس) نبوده و ارسال اطلاعات مذکور اامی میباشد و در غیر این صورت مشمول جرائم متعلقه خواهند شد.
سوال ۲۰
در قسمت خرید آیا فرم امتناع از خرید داریم ؟
خیر، فرم امتناع فقط مخصوص فروش کالا یا خدمات به خریداران میباشد که از ارائه شماره اقتصادی خود به فروشنده خودداری نمودهاند وتوسط فروشنده تکمیل و ارسال میگردد.
سوال ۲۱
آیا وزارتخانهها، نهادها، سازمانها وشرکتهای دولتی دارای شناسه ملی می باشند؟
بلی. به کلیه وزارتخانهها، نهادها، سازمانها و شرکتهای دولتی شناسه ملی تخصیص داده شده و سازمانهای مذکور میتوانند به سایت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به نشانی WWW.MDHC.ir معاونت نوسازی وتحول اداری بخش اطلاعیه هیات ماده ۱۶ مراجعه و از طریق رابطین خود نسبت به پیگیری دریافت شناسه ملی خود اقدام نمایند با رابطین خودشان که اسامی آنها اعلام گردیده تماس برقرار نمایند.
کلیه اشخاص حقوقی در صورتیکه تاکنون شناسه ملی خود را دریافت ننموده باشند میتوانند از شماره اقتصادی قدیم (که با عدد ۴۱۱ شروع می شود) استفاده نمایند.
سوال ۲۲
مشمولین اجرای دستور ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم چه اشخاصی هستند؟
کلیه اشخاص حقوقی وحقیقی موضوع ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه مصوب ۲۷/۱۱/۸۰ که شامل :
الف) صاحبان مشاغل بند”الف” که به موجب این قانون مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر رومه وکل موضوع قانون تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد و مدارک مربوط را بار عایت اصول وموازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نگاهداری کنند.
ب) صاحبان مشاغل بند ” ب” که برحسب این قانون مکلف به ثبت فعالیتهای شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه میباشند. نمونههای دفاتر مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه میگردد و دردسترس قرار میگیرد.
طبق ماده ۹۶ صاحبان مشاغل موضوع بند”الف” ماده (۹۵) این قانون عبارتند از:
۱) دارندگان کارت بازرگانی و کلیه واردکنندگان وصادرکنندگان
۲ ) صاحبان کارخانهها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذیربط صادر شده یا میشود
۳) بهره برداران معادن
۴) صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاورهای، انفورماتیک، رایانهای اعم از سخت افزاری و نرم افزاری و طراحی سیستم وحسابداران رسمی
۵) صاحبان مراکز آموزشی و پرورشی، آموزشگاههای آزاد، مدارس غیرانتفاعی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
۶) صاحبان بیمارستانها، زایشگاهها، آسایشگاهها، درمانگاهها و خانههای سالمندان
۷) صاحبان متلها وهتلهای سه ستاره و بالاتر
۸) بنکداران، عمده فروشها، فروشگاههای بزرگ، واسطههای مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبارها
۹) نمایندگان موسسههای تجاری و صنعتی، اعم از داخلی وخارجی
۱۰)صاحبان موسسات حمل ونقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری یا باربری
۱۱) صاحبان موسسات مهندسی و مهندسی مشاور
۱۲) صاحبان موسسات تبلیغاتی و بازاریابی
صاحبان مشاغل موضوع بند”ب” ماده (۹۵) این قانون عبارتند از:
۱) صاحبان کارگاههای صنعتی .
۲) صاحبان مشاغل ساختمانی، تاسیسات فنی و صنعتی، نقشه کشی، نقشه برداری، محاسبات فنی و نظارت
۳) چاپخانه داران، لیتوگرافها، ارائه دهندگان خدمات چاپ و گرافیستها
۴) صاحبان مراکز ارتباطات رایانهای
۵) وکلا، کارشناسان، مترجمان رسمی دادگستری، مشاوران حقوقی و اعضای سازمانهای نظام مهندسی
۶) محققان، پژوهش گران و کارشناسان آزاد که به تهیه و ارائه طرحهای تحقیقاتی اشتغال دارند
۷) دلالان، حق العملکاران، کارگزاران
۸) صاحبان مراکز فرهنگی- هنری، فرهنگسراها، کانونهای حرفهای و انجمنهای صنفی تخصصی
۹) صاحبان سینماها، تماشاخانهها ومکانهای تفریحی و ورزشی
۱۰) صاحبان مشاغل فیلم برداری، دوبلاژ، مونتاژ و سایر خدمات سینمایی
۱۱) پزشکان ودندانپزشکان که دارای مطب هستند و دامپزشکان که به حرفه دامپزشکی اشتغال دارند
۱۲) صاحبان آزمایشگاهها، رادیولوژیها، فیزیوتراپیها، سونوگرافیها، الکتروانسفالوگرافیها، سی تی اسکنها، سالنهای زیبایی و دیگر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی طبی و غیر طبی، صاحبان داروخانهها اعم از انسانی ودامی، لابراتوارهای دندانسازی، مراکز ترک اعتیاد، موسسات ترمیم و کاشت مو، سازندگان اعضای مصنوعی، مراکز بینایی سنجی و شنوایی سنجی، مشاوره ژنتیک، مشاوره روانسنجی و روانشناسی، دفاتر خدمات پرستاری، مامایی و مراکز خدمات آمبولانس
۱۳) صاحبان میهمان سراها، میهمان پذیرها و مسافرخانهها
۱۴) صاحبان تالارهایی پذیرایی، رستورانها، تهیه کنندگان غذاهای آماده، ارائه دهندگان خدمات پذیرایی و کرایه دهندگان ظروف
۱۵) صاحبان دفاتر اسناد رسمی
۱۶) صاحبان تعمیرگاههای مجاز و اتوسرویسها
۱۷) صاحبان نمایشگاهها و فروشگاههای اتومبیل و بنگاههای معاملات املاک و آژانسهای کرایه اتومبیل
۱۸) سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر
۱۹) عاملان فروش و فروشندگان آهن آلات، فروشندگان مصالح ساختمانی دارنده عاملیت مجاز یا توزیع (سیمان، گچ و سایر مصالح ساختمانی)
۲۰) صاحبان دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و آژانسهای پستی)، صاحبان دفاتر خدمات دولت الکترونیک (پلیس+ ۱۰) و دفاتر خدمات الکترونیک شهر
۲۱) صاحبان جایگاههای اختصاصی فرآوردههای نفتی و گاز (پمپ های بنزین و گازوئیل و گاز)
۲۲) صاحبان مهدهای کودک و پیش دبستانی
۲۳) ناشران و صاحبان موسسات انتشاراتی
۲۴) صاحبان دفاتر خدمات پیک موتوری
۲۵) صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی
۲۶) شیرینی فروشان و قنادیهای دارای کارگاه
۲۷) صاحبان کارگاههای تولیدی نانهای حجیم، فانتزی و صنعتی
سوال ۲۳
آیا اطلاعات پرداخت قرارداد باید مجدداً در قسمت فروش عنوان گردد؟
خیر. درصورتیکه اطلاعات پرداخت مبالغ بابت قراردادها در فهرست پرداخت قرارداد” درج وارسال گردیده بود نیازی به درج و ارسال مجدد آن در فهرست فروش” نمی باشد.
سوال ۲۴
موعد مقرر ارسال اطلاعات چه زمانی است و عدم ارسال به موقع مشمول چه جرائمی خواهد شد؟
کلیه اشخاص حقوقی وحقیقی مکلفند فهرست معاملات خود را بصورت فصلی (براساس سال شمسی)، تا یک ماه پس از پایان هرفصل بصورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان یا در محیط رایانهای طبق فرم موجود در دستورالعمل به اداره امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند و عدم ارائه فهرست معاملات مشمول جریمهای معادل ۱% مبلغ معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده خواهد بود.
سوال ۲۵
در صورتیکه سال مالی شرکت در اواسط یکی از فصول باشد ارسال اطلاعات چگونه انجام میپذیرد؟
چنانچه انتهای سال مالی اشخاص حقوقی در خلال یکی از فصلهای سال شمسی باشد، برای فصل شمسی مذکور دو فهرست معامله تنظیم و ارسال مینمایند، به گونهای که از ابتدای فصل شمسی تا پایان سال مالی یک فهرست و همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان فصل شمسی مذکور نیز یک فهرست جداگانه تسلیم مینمایند.
سوال ۲۶
در خصوص اشخاصی که فاقد شماره اقتصادی میباشند چگونه باید عمل نمود؟
اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این دستورالعمل مکلفند مادامی که برای آنها شماره اقتصادی صادر نشده از شماره ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی به جای شماره اقتصادی درمعاملات استفاده نمایند.
درباره این سایت